Martijn is sinds 2012 klant van FBBK. Deze stichting voert het bewind, beheert zijn financiële administratie en helpt hem met zijn geldzaken. Hij woont zelfstandig op de Meerlaan in Hillegom en werkt vier dagen per week in de tuindienst. Samen met zijn begeleider Linda vertelt hij hoe zijn geldzaken geregeld zijn.
“Ik ben er blij mee,” begint Martijn. Hij vindt FBBK duidelijk en snel: “Als je vóór donderdag een aanvraag doet, staat het geld op vrijdag op je rekening.” Zo kocht hij een paar weken geleden nieuwe gordijnen voor zijn appartement. Hij vindt het belangrijk om zijn geldzaken goed te regelen en houdt zijn betaalrekening goed in de gaten.
“Zodra er geld wordt overgemaakt voor de pedicure of voor mijn NS voordeelurenkaart, zet ik het apart totdat ik het moet betalen. Zo kan het tenminste nooit fout gaan.” De communicatie met FBBK verloopt altijd goed, vertelt hij. “Ik heb meestal contact met Coby en als zij er niet is met Gijs.” Daarnaast vindt hij het een groot voordeel dat FBBK de belastingaangifte doet. De blauwe enveloppen gaan nu rechtstreeks naar de bewindvoerder.
Eerder verzorgde Martijns vader zijn financiële administratie inclusief de belastingaangifte. Een flinke verantwoordelijkheid die uiteindelijk te zwaar werd. Om de last van zijn schouders te halen schakelde de begeleiding FBBK in, een bekende partij. Voordat FBBK in 2014 een zelfstandige stichting werd, waren de bewindvoerders onder de naam STBC namelijk onderdeel van de Hartekamp Groep.
In 2014 veranderde de wet en mochten zorginstellingen zoals de Hartekamp Groep niet langer de geldzaken van hun cliënten regelen. FBBK is sinds die tijd een onafhankelijke stichting, maar heeft dus ruim 25 jaar ervaring met de Hartekamp Groep en haar cliënten.
Bijna zes jaar geleden nam FBBK de bewindvoering over van Martijns vader. “Ik vind dat ze dat heel goed doen,” vertelt Linda. “De bewindvoerders waren vanuit het verleden gewend te schakelen met de begeleiding en de wettelijk vertegenwoordiger. Maar cliënten als Martijn kunnen hun zakgeld, huishoudgeld en bedragen voor kleine uitgaven prima overzien.
Tegenwoordig regelen ze de zaken daarom direct met de cliënt.” Bij een aanvraag voor een uitgave mailt Martijn rechtstreeks met FBBK en zet Linda op cc. “Zo kunnen we als team meekijken,” vertelt Linda. “Maar het gaat eigenlijk altijd goed bij Martijn.”